Dříve, než se budeme věnovat tématu výměny, je třeba si říct něco o tom, jak se o stěrače do auta , aby vám během životnosti sloužily co nejlépe. Základem je vizuální kontrola stavu a to od ramene stěrače, přes jeho klouby až po samotnou lamelu.
V lamelu se nachází zároveň ta nejdůležitější část, neboli gumička, která odpovídá za samotné stírání a čištění okna. Guma trpí zejména vlivem počasí, ať už jde o extrémní teploty, mráz, sníh, vítr nebo déšť. Právě proto je třeba v létě dbát na to, aby stěrače nebyly vystavovány dlouhodobě nadměrnému slunečnímu záření.
V zimě zase platí, že byste měli dávat pozor na jejich přimrznutí, prevencí vůči tomu je vyklopení celého ramene, takže se vůbec nedotýká okna.
V rámci péče je dobré stěrače čistit a to jednak namokro, abyste odstranili prach a drobné nečistoty, ale zároveň i mazáním. Při mytí a oplachování stěračů používejte autošampon, vyvarujte se naopak využití příliš agresivních chemikálií. Dbejte také na dostatečné vysušení, ideálně čistým a jemným hadříkem.
Pokud jde o mazání, zde si dávejte pozor na rozpouštědla a alkohol, lepší jsou speciální přípravky na bázi silikonu. Namazání gumičky stěračů se doporučuje po důkladném opláchnutí namokro a ideální v intervalu alespoň jednou měsíčně.
Pokud jde o výměnu stěračů, nejčastějším důvodem je nedostatečné čištění čelního skla. Výrobci doporučují obecně interval výměny každé 2 roky, v případě vyšší zátěži, například častěji deštivé počasí nebo extrémní teplo či mráz, bude možná třeba je měnit každý rok. Důvodem je vyšší opotřebení pryže stěračů.
To, ať už musíte stěrače vyměnit, však závisí především na jejich stavu. Ten nejsnáze zjistíte vizuální kontrolou, sledujte popraskání na povrchu gumy a především její tvrdost nebo měkkost, což nejvíce působí na doléhání gumy na sklo.
Se stavem stěračů souvisí jejich funkčnost a efektivnost čištění a právě to je druhý signál, na který je třeba se zaměřit. Pokud po použití stěračů zůstávají na čelním skle šmouhy, může to být znamení, že guma stěračů je opotřebovaná nebo poškozená. Totéž platí, pokud stěrače neodstraňují vodu tak, jak by měly a nechávají fleky.
Posledním znamením, že jsou vaše stěrače zralé pro výměnu, je zvýšená hlučnost. Vydávání neobvyklých zvuků při stírání může signalizovat, že guma stěrače není v dobrém stavu a došlo k poškození její struktury, povrchu či přilnavosti.
Pokud zaznamenáte jakýkoli z těchto signálů, je nejvyšší čas stěrače vyměnit. Pokud budete čekat a stav ignorovat, může to skončit poškrábáním skla.
Při výběru nových stěračů se většina motoristů orientuje na cenu. Stejně jako v případě jiných komponentů a dílů i zde platí, že to není nejlepší.
Prvním a nejdůležitějším kritériem je vybrat vhodnou velikost stěrače. Každé auto má jiné sklo a podle toho musíte zohlednit délku, která se na udává standardně v centimetrech nebo milimetrech. Jiná velikost přitom platí pro stěrač na straně řidiče a jiná pro stěrač na straně spolujezdce. Speciální velikost má také zadní stěrač .
Druhým kritériem je typ stěrače podle použití v konkrétním ročním období. Platí to zejména pro stěrače určené pro zimní podmínky, jejichž gumička je přizpůsobena svojí výrobní směsí nebo povrchovou úpravou, aby odolala sněhu i ledu.
Třetím kritériem při výběru je tvar. Klasické stěrače mají kovovou konstrukci, která se skládá z několika pevných a částí, výsledkem čehož je kostra tvořena hlavním kloubem, menšími klouby a lamelou s gumičkou. Tyto stěrače jsou považovány za tradiční a jsou levnější. Oproti nim jsou ploché stěrače, označované jako beam-type.
Ty mají jednolitou konstrukci a obloukový tvar, takže lépe doléhají na čelní i zadní sklo. Z hlediska kvality stírání jsou lepší volbou, ale pochopitelně i dražší. Třetím typem jsou hybridní stěrače s kovovou konstrukcí a plochým designem.
Zatímco v případě zmiňovaný plochých stěračů nemáte mnoho možností a musíte vyměnit pouze celý kus, klasické nebo hybridní modely jsou flexibilnější. V jejich případě můžete vyměnit také samostatně gumu za novou a to s lištou nebo i bez lišty.
Důvod, proč se někteří motoristé rozhodnou pro výměnu pouze gumiček, je samozřejmě finanční. Úspora představuje někdy i 3/4 ceny nového stěrače.
Výměna samotné kuličky však není vhodná pro každého a ve většině případů si u nových typů aut nebo stěračů vyžaduje nemají manuální zručnost. Klidně se může stát, že strávíte s výměnou i více než hodinu, přičemž výsledek nemusí být 100% uspokojivý, zvláště pokud jste stěrače neměnili dlouho a gumičky se „zatavily“.
Mnohem jednodušším řešením je proto koupit nový stěrač, ideální celou sadu stěračů pro čelní i pro zadní sklo. Taková sada je finančně výhodnější, získáte stěrače přesně pro model svého auta a umíte je vyměnit najednou, což je rychlejší.
Výměna stěrače probíhá tak, že stěrač vyklopíte od okna, otočíte a zatlačením zámku jej vysunete z klipu na rameni směrem dolů nebo od sebe. Rovněž nasunete na rameno nový. Většinou se obejdete bez šroubováku, ale pokud je třeba, nebojte se jej použít, půjde to snazší. V každém případě platí, že to zvládnete i doma a za pár minut!
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 21.11.2024
zakoupené na runder.cz 16.11.2024
zakoupené na runder.cz 12.11.2024
zakoupené na runder.cz 12.11.2024
zakoupené na runder.cz 13.11.2024